Kajsa Sundström

Ensemblen Låt Oss Tala Ut

Kajsa är född och uppvuxen i Stockholm, där hon började dansa som tonåring på Danscenter Stockholm, BASE 23 och Balettakademin. Efter gymnasiet flyttade hon till London för att påbörja sin utbildning som dansare, där hon gick på Trinity Laban Conservatoire of Music & Dance för en förberedande utbildning, och tog sedan examen som dansare 2020 från Guildford School of Acting. Under hennes utbildning hade hon möjlighet att studera på Limón Institute och Peridance Capezio Centre i New York under ett års tid. 

Hon har arbetat med koreografer såsom Robert Clark, Colin Connor, Doug Gillespie, Jess McPherson och uppträtt i verk av José Limón som soloist. Efter examen har hon arbetat med regissören Laura Manners och Izabelle Battley i musikvideon ‘Blood Be Fluid’ och dansfilmen ‘Biblia Naturea’. 

Om Låt Oss Tala Ut

Kajsa kommer att ha rollen som Rosa i Låt Oss Tala Ut, och ser fram emot att få vara en del av detta kompani som använder fysisk teater och dans för att berätta dessa viktiga historier, som vi aldrig får glömma. 

Rosa är en kvinna vars far togs av de chilenska militärerna under Pinochets diktatur 1973 – 1989. Hennes blev fångad 1977 och kom aldrig mer tillbaka, inte levande i alla fall. Under många år tillhörde fallet till en av de tusentals fängslade och försvunna människor från Chiles diktatur.  Mer än 1300 personer betraktas som försvunna, officiellt dog 3000 människor mellan 1973 till 1989, men antagligen är det många fler. 33000 fängslades under diktaturen. Rosas fall kan på något sätt ses som unikt. Hennes far kom tillbaka, i form av ett litet människoben, 40 år senare. Efter att man hittade människolik i ett berg utanför den stora huvudstaden Santiago under 1990 – talet, skickades dessa rester till analys. Tio år efter identifierades dem som människor som torterades och dog under grymma förhållanden under Pinochets diktatur. Det identifierades sex män, som tillhörde den gruppen av människor som blev fängslade och sedan försvann. Det tog många år för sina familjer att både leta och veta sanningen. När identifikation blev klart kunde familjerna äntligen begrava sina kära och ge dem ett rättvist avslut.
Rosa och hennes familj, kunde aldrig veta hur mycket smärta och ont hade pappan när han blev mördad, de kunde inte ge honom en sista kram, inte heller berätta hur mycket de älskade honom.
Rollen ”Rosa” representerar alla döttrar, fruar och systrar som under många år letat efter sanningen om deras kära män , söner, bröder eller makar. Chiles diktatur var grymt och många röster tystades. Dessa kvinnor och dess kamp har därför en plats i vår pjäs. Låt Oss Tala Ut, är också en hyllning till de här starka och modiga kvinnorna, vars kamp påminner oss om rättvisa, hopp och kärlek.

I följande bildgalleri ser ni en begravning för en av dessa personer som efter många år kunde hittats. Bilden om vår tidigare pjäs ”De fyra hörnen” visar ensemblen där detta ämne var centralt. Den pjäsen handlade om Chiles diktatur och om brott mot mänskliga rättigheter.