Ensemblen ”Tre Älskade: kärleken står i vägen”

Lina Hemlin
Lina Hemlin

LINA HEMLIN

Lina är skådespelare utbildad bland annat vid Kulturama teaterlinje och vid Stockholms improvisationsteater. Hon har erfarenhet inom både teater och film. Inom teater kan man nämna hennes arbete i den föreningen som hon tillsammans med andra kvinnor  har gjort i Teater Nea, en fri teatergrupp som startades för några år sedan av bland annat Lina: ”Presindentskorna” och den senaste pjäsen ”Gränskontroll” är några av de verk som Teater Nea har producerat och genomfört tillsammans med Erik Nihlgård i regi. Inom film har Lina arbetat med olika filmproduktioner, bland annat med ”Mannen som vet” som kommer att visas i SVT under detta år och i filmen ”Om inte” regisserad av Ella Lemhagen för Sonet Film 2001.

Koreografen Paula Fuenzalida om Lina: Jag har inte arbetat med Lina än, men jag har sett henne spela i ”Presidentskorna” och snart i ”Gränskontroll”. Jag är väldigt imponerad av hennes kapacitet för att släppa fram all sorts av känslor, tankar och fantasier som en människa kan uppleva i olika sammanhangen. Hon har hittills visat ambition, karaktär och stark vilja att utveckla som skådespelare och kulturarbetare Hennes erfarenhet i olika scenbranschen är lockande och uppskattande. Jag ser fram emot börja att arbeta med henne inom dansteater.

 

Erik
Erik

ERIK NIHLGÅRD

Erik har lång erfarenhet som regissör och skådespelare. Numera är han också gymnasielärare i samhällskunskap och drama/teater samt regissör och skådespelare. Hans konstnärlig utbildning fick han genom Spegelteaterns regiutbildning samt Marieborgs folkhögskolas teaterlinje. Men kreativiteten och ambition fortsatte vidare: 1999 bildar den fria teatergruppen Teateriet som verkade i Eskilstuna i fyra år och som bland annat belönades med ”Pierottpriset” för sitt arbete med ex. föreställningarna ”Gömmor” och ”Volt” där Erik verkade som regissör och skådespelare. Har regisserat och verkat som skådespelare i en mängd olika föreställningar vid Spegelteatern i Stockholm, Teateriet i Eskilstuna/Stockholm, Teater Sexton i Eskilstuna och nu senast som regissör för ”Presidentskorna” och ”Gränskontroll” med Teater Nea samt som skådespelare i första delen av trilogin oändliga verkligheter som Yerry i De fyra hörnen.

Koreografen Paula Fuenzalida om Erik: Sedan den första pjäsen jag såg honom regissera har jag alltid beundrat hans fantastiska känslighet för både den sceniska utveckling samt försvaret av den naiva hos en individ. Han fokuserar inte enbart på vad en text innehåller utan även på en tydligt agerande och verklig handling. Med mycket fantasi, total tankefrihet och djupt energi har Erik lyckats genomskåda de vackraste känslorna och värderingarna inom en drama och dess roller. Jag beundrar hans sätt att regissera och hans skådespeleri insats imponerar mig alltid. Erik och jag har flera gånger samarbetat som ett regissör/koreograf team: jag har koreograferat vissa av hans pjäser och han har hjälpt mig med regi i mina verk. Erik kommer även nu att vara min regiassistet samt spela en liten roll i ”Tre Älskare”.

 

LUCHO VILLALOBOS

Luis /Lucho
Luis /Lucho

Luis, ursprungligen från Chile, har en stor och lång erfarenhet inom teater och film. Hans utbildning karakteriseras för sin lång lista av olika uppsättningar som har testat och varit med. Det är helt imponerad hur han tagit sig framåt på den sceniska vägen; en mängd av erfarenhet inom film där man kan nämna Ynglingen och gamlingen för SVT, eller Nordström Kommissionen för det samma bolag. De senaste åren har Lucho satsa för stora roller och stora regissörer: Klassfiende i regi av Torsten Flink som gick på Aliasteatern är ett exempel, men också sitt samarbete med den berömda chilenska regissör och grundare till Sandino teater Igor Cantillana, i den klassiska tragedin Antigone som turnerade även i Chile i Chiles National teater, och Hong Kong garden som visades både i Dramaten och i Backa teater, Göteborg. Lucho arbetar numera med ett ungdomsprojekt inom kultur och utbildning där han ansvarar för administration i projekten samt för att hjälpa eleverna att positivt integrera sig i ett samhälle där de känner sig utanför. Den fina av allt, kanske, är att Lucho blir snart pappa. Lucho är också en gammal medlem från vår grupp, och var med i första delen av trilogin, i De 4 hörnen där han spelade José.

Koreografen Paula Fuenzalida  om Lucho: När jag träffade honom första gången trodde jag att jag skulle behöva arbeta ytterligare flera gånger för att känna mig säkert att han förstått min filosofi. Jag hade fel. Lucho märkte på en gång vilken stil och princip står jag för och nu känner jag mig säkrare och säkrare tack vare hans insats. Han är lugnt, väl koncentrerad när han hittar vägarna och helt pålitligt när han ställer upp. Det är underbart se honom spela, man lever i varje litet ord och blick han ger, man vill gärna fortsätta titta på honom och man känner sig inbjuden till sin inre värld. Hans kreativitet har ingen gräns och det är imponerande. För mig som koreograf  har varit en stor ära jobba med Lucho, framför allt för att jag har kunnat svara på många frågor om hur skådespelarna beter sig på scen i förhållande med deras kropps hållning och känslor. Med Lucho har jag börjat svara på det.

CHARLOTTA LINDSTRÖM

Charlotta
Charlotta

Charlotta har gått både Spegelteaterns förberedande skådespeleri utbildning och även  skådespeleri kurser i Victorian College of the Arts i Australien. Just nu försöker hon tar teaterlivet inom pedagogiken; snart blir hon med en lärarexamen inriktat mot dramapedagogik. Hennes gigantiska energi och kraft på det konstnärliga livet har hon visat i väldigt fina roller som Poncia i Bernarda Alba Hus av García Lorca, som Lancelot i Köpmannen och som Antonia i Mycket väsen för ingenting ,både pjäser av William Shakespeare. Charlotta har också testat filmområdet genom att delta i  kortfilmen Gunnel som blev regisserad av Tomas Nordström i fjol. Hennes kärlek och känsla för den estetiska finner hon i teaterkostym; efter en stor och intensiv roll i den första delen av denna trilogi som Ana i De fyra hörnen har hon nu valt att ta en liten roll som kan kombineras med kostym och scenografi. Det blir säkert ett mycket valtänkande och stimulerande arbete som hon kommer att visa oss och uppmuntra oss att dela med. Charlotta är utan tvekan en begåvad teatersjäl.

Koreografen Paula Fuenzalida om Charlotta: De två gånger jag har haft ära att arbeta med Charlotta har jag förstått att hennes  drömmar om en ren teater och tydlig karaktär går att uppnå om det är hon som är på scenen. Hon har inget problem att komma helt djupt i sin roll, vända om den, ta ut och in den så många gånger som man kan göra, leka och samtala med den och framför allt har hon ingen rädsla att ta sig vidare till ett mer overkligt nivå: fantasi och galenskap. Både Poncia och Ana, de två roller hon har arbetat med mig, har fått nytt blod och olika chanser att synas i deras verkligheter. Jag upplever varje gång ett hunger att fortsätta suga ut från hennes själ all styrka hon ger. Hennes vilja att bli bättre och bättre markerar hennes steg på scenen, och hon arbetar alltid för att resultatet ska lysa upp hela ensemblens delaktighet. Charlotta är en mycket generös skådespelare. Jag skulle gärna vilja arbeta med henne flera gånger till. Jag lär mig av henne!

RICHARD WELLMAR

Richard
Richard

Richard utmärker sig mest för sin fantastiska fysiskt uttryckt. Hans bas ligger i alla dessa år han arbetat med dans.  Under fyra år tog han förberedande dansutbildning, bland andra på Mairo Burdettes workshop och för Annika Löf. Han fortsätter sedan vidare till The Alvin Ailey School, i New York City där han tar lektioner baserad på modern teknik under två år. Richard har även smakat på teater genom kurser av improvisationer på Stockholms improvisationsteater. Men nyfikenhet är stor hos honom och vilja att testa nya konstformer också. Att filma och bli, kanske, en professionell i det området är en av hans drömmar. Han har egna produktioner bakom sig som tillsammans med Mikael Cruseman har kunnat genomfört olika filmer:  Möhippan (2005), Mannen som vet (2008 och sålt till SVT) och Järnhästarna (2009) är några av dem.  Han har även medverkat i Oändliga verkligheter – del 1, De fyra hörnen.

Koreografen Paula Fuenzalida om Richard: Richard är den första dansare som jag har arbetat med här i Sverige.  Mina sista år i Chile var intensiva tider på grund av den hårda träningen med Chiles Balett och det hade jag glömt bort efter så många år utan att kunna ha möjlighet att arbeta igen med professionella dansare. När jag träffade Richard och vi började samarbeta, alla dessa år kom tillbaka till mitt minne: dansarna vill flyga i tankarna!! de vill ha den abstrakta!! Jag blev då tvungen att tänka annorlunda, att komma ihåg hur det var mitt språk när jag skulle arbeta med dem… Richard själv hjälpte mig att hitta det. Helt medveten om att vi inte arbetade en ren dansstil kunde vi i alla fall skapa och föreställa oss en kropp i den lidelsen och tragedin som materialet informerade oss. Vi kunde genomföra linjer och använda ytan på ett sådant sätt att dansen dök upp utan problem. Richard var så nyfiken på den här nya formen att han själv utmana sig att hitta nya gester, ny dialog med både sitt inre och den närmaste omgivningen i sin roll. Hans karaktär växte fram i den kroppsliga och i det verbala: blickar, motor och interna gester förstärkte hans jobb. Jag är helt imponerad av Richards fantasi och delikat arbete med sina roller. Hans nya roll blir dock ett steg framåt: en utveckling som för mig  blir mycket spännande att förska vidare.

MALIN NILSSON

 

Malin
Malin

Malin är en skådespelare som utmärker sig för sin stora förmåga att improvisera och reagera snabbt. Hon har flera års utbildning med improvisation i Stockholms improvisations teater och ytterligare några år med röstlektioner, vilket har hjälpt henne att använda den musikaliska delen av sig i sina roller. Under tiden då hon bodde i Paris fortsatte hon med teater genom flera improvisationsövningar men även deltog hon i produktioner som Den Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf där hon spelade ” Stinaoch ”Pigan Moa”; eller i Måsen av Tjechov i rollen som ”Polina Sjamrajeva”.  Med Östgöta Nation från Lund deltog Malin i Spexförman, som  skådespelare/sångare: målet var att verkställa en film och ett spex: manuskript, regi, salsa bokning, repetitioner, orkester, dekor, kostym, smink, sponsorer, affischer.  Som Skådespelare/sångare har hon medverkat i  Rojne och Julia och Erisäpplet. Malin hör till ensemblen som startade Oändliga verkligheter. Hon medverkade i De fyra hörnen där hon spelade ”Ana”.

Koreografen Paula Fuenzalida om Malin: det fantastiska med Malin är att allting kan gå bra på scenen; allt funkar och att allt kommer att lösa sig. Hon är en stark och positiv skådespelare som ge bort stora leende, skratt, glädjeblickar och framför allt mycket positiva energi. Dessutom är Malin inte alls rädd för nya utmaningar; hon testar sig framåt, hon nyfiken undersöker nya vägar och hon säger aldrig nej till ett nytt sätt i sin teateruttryck. Malin är så ambitiös att det är nästan ett behov att ha henne i ensemblen: hennes stora generositet hjälper andra att tro på vad de gör och att fortsätta vidare trots allt motstånd. Malin kommer att arbeta med två roller i vår nya produktion.

FLORENCIO URBANO

 

Florencio
Florencio

Florencio visar ha en gedigen erfarenhet i teater på alla sina varierande former: som skådespelare, regissör, konstnärlig ledare och även som clown.  Han har en bred erfarenhet som skådespelare i olika teatergrupper under de senaste 25 år. Att han har spanska som modersmål, för han är ursprungligen från Chile,  är ytterligare ett bonus: han har spelat på både spanska och svenska. Några av hans arbetsgivare har varit: Alias Teatern, Sandinos hus, Tensta Teater ensemblen och Máscara Azul. Det skulle behövas flera och flera sidor för att skriva allt som Florencio ha gjort i teaterlivet, men vi kan till exempel nämna att han har medverkat i : Antígona, i roll som ”Teresia” och som blev regisserad av Igor Cantillana; En midsommardröm där han var ”Puck” och med detsamma regissör; Scapan , och spelar ”Scapan” , i Mordet på Marat och han gestaltar en av de galna personer; regissören blev det då  Niklas Westberg; La ternura/Ömheten regisserad av Jorge Arrué. Att han även valde utbilda sig vidare som förskollärare och mediapedagog har hjälpt honom att förstärka relation både med nya texter och varierande mål. Under de senaste åren har han arbetat som regissör i en egen teatergrupp :FugaMar.

Koreografen Paula Fuenzalida om Florencio: Min första kontakt med Florencio blev det ett år efter jag kom till Sverige. Allt var nytt och annorlunda än det jag var van vid. Han var min regissör på en spansk/chilensk uppsättning. Jag blev imponerad av hans styrka att hålla gruppen igång trots alla motsättningar och av  hans energi för att utveckla rollerna: detta jobb blev mycket inspirerade. Under tidens gång har vi haft färre kontakt men jag har kunnat se honom spela i flera av de  pjäser som nämns ovan. Jag är fortfarande lika imponerad av allt han gör och tycker att det är fantastisk att arbeta tillsammans i en omvänd situation nu: jag blir hans regissör/koreograf denna gång. För mig och ensemblen är en stor ära ha honom i denna uppsättning.

INGELA NILSSON

 

Ingela
Ingela

Ingela är skådespelare som också tar sin utbildning i Kulturama skådespeleriutbildning. Teater i alla sina former finns  i sin bakgrund: studier i teatervetenskap, men även arbete både inom teater och film är några exempel: Presidentskorna, Killing Darling, Prata med människor med Teater Nea där hon sedan 2004 är konstnärligledare; En midsommarnattsdröm och  De edsvurna i Kulturama- Stockholm; Fotspår av liv där hon arbetade som dansare i Järfälla; Verandan med jobb som skådespelare och regissör – en egen produktion under den tid hon befann sig i Linköping- och många flera andra produktioner. Att Ingela har arbetat som dansare har kanske sitt bakgrund i det att hon har sysslat med dans och gymnastik under hela sin  uppväxt. Hon är person som gillar utmanas och det ser vi i sin insats på filmer som Kanadagäss & Nickokickar från Kulturama Stockholm och i Mannen som vet från  Svt, med Richard Wellmar  som regissör. Annars kan vi säga att Ingela växer och utvecklas per sekund varje gång hon är på scenen.

Koreografen Paula Fuenzalida om Ingela: jag har sett Ingela spela i Presidentskornaoch jag blev totalt imponerad av hennes jobb: jag trodde och blev tagen av hennes karaktär under hela pjäsen, jag behövde inte antränga mig för att förstå hennes mål, drömmar och vilja att uppnå- detta kallar jag ren teaterm eller rättare sagt, en mycket bra skådespelare, professionellt och koncentrerad. Jag blev nyfiken på den här härliga person och tyckte därför att hon är en skådespelare jag vill arbeta med; jag tror säkert att Ingela uppnår mål mycket längre upp än det hon tror och jag kan ana att hon inte ge upp så lätt: att hon nyfiken vill veta om hon kan jobba med olika stilar och roller är säkert hennes kraft. I vår produktion har Ingela en stark och mycket viktigt roll, så centralt att jag tvekar att det kan  finnas många andra som kan spela den roll hon får hos oss. Hon är en pärla!

 

JAN OLOF JOHANSSON/ J-O

Jan Olof , (J-O) som han vill bli kallad för,  kom till gruppen genom ansökan från Filmkafé.nu. Under hela tiden har han utöver att närvara med den mest utmärkta prestationen även involverat sig fullständigt i projektet med sin bakgrund och egen erfarenhet.

Det är med inspiration och rötter från folkliga pardanser polska och halling  som J-O spelar ”Fadern” i denna uppsättning. Sedan barnsben har bugg, foxtrot och folkdans spelat en stor roll, blandat med revyer och musikteater. J-O är uppvuxen i Åkersberga och har sedan 1998 bott mestadels i Norge för att lära sig  Norska danstraditioner. Efter Dansvetenskap på Universitetet i Trondheim och en, två och ett halvt, år lång dans turné i Norge och Sverige har han nu fastare grund under sina fötter, i Upplands Väsby. Några av av uppsättningar är  Saltatores. ”Musik på Margretelund” och  Estradörerna i  ”Charlies tant” Åkersberga . J-O har även studerat Dansvetenskap i Trondheim Norge och Folklig scenkonst vid Karlstad Universitet.

Koreografen Paula Fuenzalida om J-O: folkdans är en genre som inte ligger nära min teknik och inte heller i mina kunskap. Med J-O har jag förstått att varje region eller land har sitt eget sätt att utrycka sig i sina traditionella rötter. Eftersom dansteater öppnar sig för alla så är det faktiskt mycket välkommande att se  även denna tradition hos oss. J-O har visat stor ambition i att lära sig nya metoder, teknik och framför allt att delta ock kollektivt involverat sig i varje ny steg. Eftersom han är mycket ambitös, spontant, generös i sin kroppsliga dialog och medveten över sina gränser har J-O så småningom skapat en egen roll, unik i sin form som jag aldrig skulle unna föreställa mig förut om det inte var med hjälp av en sådan fantastiska konstnär som J-O är. Arbetet ligger fortfarande i rötterna, men jag är tvärtsäker att snart kommer J-O att känna sig totalt trygg i den roll som Lorca har skrivit om: Fadern i Blodsbröllop. Den kapacitet har J-O utan tvekan i sig. En mycket begåvad dansare.

 

MARIO CASTRO SEPULVEDA

Mario Castro Sepulveda (född 1984) är verksam som skådespelare och producent. Han är utbildad vid Södra Latins gymnasiums teaterlinje (2000-2003) och vid Fridhems folkhögskolas teaterutbildning (2006-2008).  Han har även studerat teaterhistoria på Stockholms universitet (2009).

Förutom en rad olika skolprojekt på scen och framför kameran, har Mario medverkat i teateruppsättningar med bl.a. Riksteatern, Errol Produktion och teater nea.

Han har producerat kortfilm och scenkonst, jobbat som inspelningsledare och som turnéledare. Han är även en av grundarna och huvudproducent av kortfilmsklubben Cinemat i Stockholm.

Koreografen Paula Fuenzalida om Mario Castro: Mario kom in i gruppen i januari detta år och sedan den första dagen har han visat ett stort ansvar, respekt och fantastisk engagemang. Tack vare hans positiva ställning har han kunnat arbetat bra med rollens fysiska utveckling men också med pjäsen dramatiska konflikter. Mario är en begåvad skådespelare som inte är rädd för nya utmaningar och för att kräva av sig själv så mycket som möjligt. Jag hoppas att det kan finnas flera möjligheter att arbeta med honom; han förtjänar nya utmaningar och nya chanser att arbeta med dans och teater samtidigt.

 

 

2 reaktioner till “Ensemblen ”Tre Älskade: kärleken står i vägen”

    1. tack! men jag måste lägga in Mario Castro… jag hinner aldrig med det!!
      Besitos Luchito lindo

      Gilla

Lämna en kommentar